donderdag, december 04, 2014

Aardappelbrood!

Via pinterest kwam ik aan een recept voor aardappelbrood. Het is eigenlijk een recept voor in de broodmachine maar omdat ik een hekel heb aan dat ding heb ik het brood met de hand gebakken.
Het is een wat zwaar en wat vochtiger brood dan normaal, maar superlekker. Ik heb het recept lichtjes aangepast.
Ik gebruikte voor dit brood een mengeling van zoete en gewone aardappelen. Ik denk dat het ook prima zou lukken met een restje pompoen of wortelen. Ik heb het water er maar op het laatste, beetje bij beetje bijgedaan. Misschien zal de hoeveelheid water in dit recept te veel zijn, dat hangt af van het vochtgehalte van de aardappelen. Moest het deeg toch te nat zijn dan kun je eventueel kant en klare broodmix toevoegen, daar zit gist bloem en zout in de juiste verhoudingen in. Als je gewoon bloem toevoegt dan kun je een tekort aan gist krijgen en dan rijst het brood niet zo goed.

Hier is mijn recept:

ingrediënten:(voor 1 brood )
200 ml melk of water
2 eetlepels zonnebloemolie
3 1/4 kopjes wit broodmeel
1 1/2 kopjes koude aardappelpuree
1 theelepel zout
2 eetlepels suiker
1 1/2 theelepels eenvoudig mix gedroogde gist
melk, voor beglazing
eventueel wat maanzaad, zonnebloempitten voor decoratie

Werkwijze:
Doe eerst alle droge ingrediënten bij elkaar. Zorg ervoor dat de gist en het zout elkaar niet raken.
Voeg er dan de puree aan toe en dan beetje bij beetje de melk of het water

Kneed alles tot een mooi, veerkrachtig deeg. maak er een bol van en plaats die terug in de kom. Dek af met vershoudfolie en laat het rijzen tot het volume verdubbeld is



Na zeker een uurtje rijzen kneed je het brood opnieuw en plaats je het in zijn vorm. Maak een paar inkervingen in het brood en strijk er eventueel nu wat melk op en decoreer met wat zaden.
Opnieuw laten rijzen onder vershoudfolie tot het volume verdubbeld is, terwijl je de oven opwarmt tot 220°.

Daarna bak je het voor zo'n 40-45 minuten of tot het gaar is(het moet hol klinken als je er met een houten lepel op klopt)



Smakelijk,
Miss Poppy
Ps: ga ook eens de wintercollectie van Misspoppywear bekijken












Geen opmerkingen: